Login



HADIS PILIHAN
Hadith 26
Daripada Abu Hurairah r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda:

Setiap anggota badan manusia adalah sedekah baginya pada setiap hari apabila terbit matahari; engkau berlaku adil (iaitu mendamaikan) antara dua orang (iaitu dua orang yang berbalah) adalah sedekah, engkau membantu seseorang naik kenderaannya atau mengangkat barang-barangnya ke atas kenderaannya adalah sedekah, perkataan yang baik adalah sedekah, setiap langkah yang engkau hayunkan kaki pergi sembahyang adalah sedekah dan menghilangkan sesuatu bahaya di jalanraya adalah sedekah.

Hadith riwayat Bukhari dan Muslim.
PAUTAN

313736 10151475752164271 971215349 n


JADUAL WAKTU

http://s14.postimg.org/tnb3iip59/vle.png

KEMPEN SOLAT SUNAT DHUHA DAN PENGAGIHAN BBB1M

http://s1.postimg.org/ng0b6rlbz/BB1_M.jpg

Pada 16 Mac 2014 Unit HEM SMKADG telah melancarkan kempen Solat Sunat Dhuha dan Pengagihan Baucar Buku 1 Malaysia. Majlis ini telah disempurnakan oleh Ketua Sektor Sektor Pengurusan Pembangunan Kemanusiaan, Hj. Ngah bin Bidin, P.J.K. Solat sunat dhuha ialah solat di waktu pagi. Ia merupakan salah satu dari tiga solat sunat yang tidak pernah ditinggalkan oleh Nabi Muhammad SAW.

 

 

http://s8.postimage.org/q7pzyl4ud/image_gallery_button.png

Terakhir dikemaskini (Rabu, 19 Mac 2014 22:14)

 

LADAP KERJA SEBAGAI IBADAH

http://s28.postimg.org/phvwxmfrx/tokpeti.jpg

LADAP KERJA SEBAGAI IBADAH OLEH MUFTI TERENGGANU  Dr. ZULKIFLY MUDA

http://s8.postimage.org/q7pzyl4ud/image_gallery_button.png

Terakhir dikemaskini (Rabu, 19 Mac 2014 22:16)

 

MAJLIS TILAWAH AL-QURAN PERINGKAT SEKOLAH

http://s14.postimg.org/y61ag938x/mtq.jpg

 

Pada 10 dan 11 Mac yang lalu, pihak Panitia Pendidikan Islam SMKADG  telah berjaya menganjurkan program Majlis Tilawah Al-Quran (MTQ) peringkat sekolah. Tujuan program ini diadakan adalah bagi mencari wakil sekolah untuk Majlis Tilawah Al-Quran peringkat daerah dan memupuk ukhwah sesama pelajar SMKADG. Selain itu, tujuan lain program ini diadakan adalah untuk membentuk pelajar yang berkemahiran dan berbakat khusus dalam bidang Tilawah, Hafazan dan Syarahan Agama

 

 

http://s8.postimage.org/q7pzyl4ud/image_gallery_button.png

 

Program TAKLIF (Pengukuhan & Pemantapan Tanggungjawab)

SMKADG dengan Kerjasama Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu telah mengadakan satu program yang diberi nama "TAKLIF". program ini merupakan program tahunan SMKADG dan YPKT. Pada edisi kali ini program TAKLIF ini telah dikendalikan oleh Tuan Haji Abdul Ghafar bin Mamat.

LATAR BELAKANG

Secara umumnya kebanyakkan anak-anak mengetahui tanda-tanda samada dia sudah baligh atau belum baligh, tetapi berapa ramai dikalangan mereka mereka yang tahu apakah tanggungjawab yang perlu dipikul oleh mereka.

Ada dikalangan ibubapa mengambil sikap mudah dalam menerangkan keperluan tanggunjawab yang perlu dipikul oleh anak-anak mereka secara tidak formal dan beranggapan perkara ini suatu kebiasaan.

Melalui program ini “ penyerahan tanggungjawab / taklif” ini dibuat secara formal dan lebih menimbulkan rasa sikap keperihatinan dalam melaksanakan penyerahan ini di antara ibubapa dan anak-anak mereka.

OBJEKTIF

Membantu ibubapa mewujudkan komunikasi, hubungan berkesan dan persefahaman di antara anak-anak.

Memberi kesedaran kepada ibubapa tentang kepentingan tanggungjawab dalam membimbing anak-anak dalam menempuh cabaran hidup.

Melaksanakan aktiviti penyerahan tanggungjawab ibubapa yang mencapai umur peringkat akhil baligh.

SINOPSIS PROGRAM

Modul Sakinah berbentuk ceramah, bengkel, soaljawab dan permainan.

KUMPULAN SASAR

Remaja & Ibubapa

TEMPOH PROGRAM

1/2 hari

 

Video Lafaz Taklif

http://s8.postimage.org/q7pzyl4ud/image_gallery_button.png

Terakhir dikemaskini (Jumaat, 14 Mac 2014 00:33)

 

PERTANDINGAN DEBAT BAHASA INGGERIS PERINGKAT DAERAH

http://s28.postimg.org/83821u66l/debate.jpg

Selasa, 11 mac 2014 - SMKADG telah diberi penghormatan menjadi tuan rumah bagi pertandingan debat bahasa Inggeris ala parlimen peringkat daerah Marang. SMKADG telah berjaya menjadi johan setelah berjaya menewaskan SMK Tun Telanai pada peringkat akhir. Diharapkan pasukan debat SMKADG akan berjaya di peringkat yang lebih tinggi lagi.

http://s8.postimage.org/q7pzyl4ud/image_gallery_button.png

#PrayforMH370

 

Bengkel Pemantapan Ibadah Solat

http://s13.postimg.org/fyk61crlj/efdsf.jpg

Pada 7 Mac 2014(Khamis) Lujnah kerohanian Asrama SMKADG dengan kerjasama unit hem telah mengadakan Bengkel Pemantapan Ibadah Solat. Bengkel ini bertujuan untuk memberi pendedahan kepada pelajar tentang ibadat dan solat. Semoga dengan adanya kem seperti ini dapat memberi pengetahuan yang berguna kepada pelajar.

 

MAJLIS PELANCARAN PROGRAM NILAM 2014

http://s1.postimg.org/lurz4ys7j/nilam14.jpg

Majlis pelancaran nilam 2014 telah disempurnakan oleh Pengetua SMKADG, Pn. Hjh Kamariah Bt Ali pada 9 mac 2014 bertempat di dewan Ibnu Khaldun.

PROGRAM NILAM

‘NILAM’ atau Nadi Ilmu Amalan Membaca merupakan satu usaha Kementerian Pelajaran Malaysia untuk membina tabiat membaca di kalangan murid dengan hasrat mewujudkan masyarakat Malaysia yang cintakan budaya membaca dan budaya ilmu.

  • Program NILAM ini merangkumi rancagan membina tabiat membaca secara terancang dan berterusan melalui akitivti-aktiviti galakan membaca di sekolah.
  • Ia merupakan program penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun.
  • Program ini telah dilaksanakan dengan Tahun Satu di sekolah rendah atau Peralihan di sekolah menengah pada tahun 1999 dan penilaian pembacaan mereka diteruskan sehinggalah tamat persekolahn

MATLAMAT

Matlamat program NILAM ialah untuk membina tabiat membaca di kalangan masyarakat negara ini, khususnya golongan pelajar.

OBJEKTIF

  • Menjadikan murid banyak membaca
  • Menggalakkan sekolah terus menjana idea kreatif dan inovatif bagi menyemai tabiat membaca ini.

CIRI-CIRI PELAKSANAAN NILAM

Murid
Murid membaca buku yang sesuai dengan tahap kebolehan mereka dan mencatat maklumat pengarang, judul, penerbitan dan sinopsis buku yang dibaca ke dalam buku rekod NILAM

Guru
Guru mengesahkan serta menandatangi rekod bacaan murid. Data rekod murid hendaklah diserahkan kepada Pusat Sumber Sekolah untuk dianalisa.

Pengumpulan Data
Data pembacaan murid dikumpul dan diselaraskan di peringkat kelas, tingkatan, seluruh negeri dan kebangsaan pada setiap tahun.

Pengiktirafan dan Ganjaran
Data rekod bacaan yang dikumpulkan dari sekolah akan dinilai di peringkat kebangsaan. Sekolah juga perlu memberi pengiktirafan kepada murid yang telah mencapai tahap bacaan yang tertinggi. Murid-murid yang banyak membaca diberi pengiktirafan dan ganjaran.

 

PELANCARAN SUMUR 2014

Majlis pelancaran SUMUR & Guru Penyayang peringkat sekolah 2014. Dirasmikan oleh penolong kanan pentadbiran Pn. hafizah bt Said.

PENGENALAN

Selaras dalam melahirkan pelajar yang bersahsiah unggul, maka dicadangkan supaya diwujudkan program pembinaan sahsiah murid secara rutin. Ia menjurus kapada pengisian ilmu dan penghayatan kepada nilai-nilai agama. Program ini akan menjadi pemangkin dan pendorong ke arah melahirkan pelajar-pelajar yang mempunyai ciri-ciri cinta terhadap agama serta diri sendiri. Perlaksanaannya melibatkan para guru dan pemimpin pelajar serta nuqaba’. Di samping kelangsungannya berterusan sepanjang tahun dan pemantauannya berjalan seiring supaya kualitinya sentiasa terpelihara. Justeru, harapan yang tinggi kepada pihak pentadbiran, guru serta pelajar agar dapat memberi kerjasama yang padu di dalam menjayakan hasrat murni ini.

 

MATLAMAT

Melahirkan pelajar yang mendalami ilmu agama, serta menghayati nilai-nilainya.

 

OBJEKTIF

a.Menyemarakkan budaya beribadat dalam kalangan pelajar.

b.Menyuburkan suasana ilmu dalam kalangan pelajar.

 

CIRI-CIRI SAHSIAH UNGGUL MURID (SUMUR)

 

1. Beragama

a) Menjaga solat

b) Mendampingi al-Quran

c) Mengamalkan wirid dan zikir

 

2) Berketrampilan

a) Berpakaian menutup aurat dan kemas

b) Menjaga adab sopan dalam pergaulan.

c) Mempunyai daya kepimpinan yang tinggi.

 

3) Jati diri

a) Mempunyai keyakinan diri.

b) Sabar dan tabah.

c) Mempunyai semangat juang untuk bersaing ke arah kecemerlangan.

 

4) Berbudi bahasa

a) Menghormati orang lain.

b) Bercakap dengan bahasa yang sopan dan lembut.

c) Menghargai orang lain

 

http://s8.postimage.org/q7pzyl4ud/image_gallery_button.png

 

Terakhir dikemaskini (Ahad, 23 Februari 2014 09:33)

 

KEPUTUSAN STPM PENGGAL 3

 

Tahniah diucapkan kepada tiga pelajar SMKADG kerana berjaya mendapat keputusan 4.0 dalam peperiksaan STPM penggal ke 3. Semoga keputusan ini menjadi inspirasi kepada pelajar lain.

NAMA PELAJAR YANG MENDAPAT 4.0

1. ABU HASSAN ASHAARI BIN SAPAI

2. NURUL NAJIHAH BT MOHD ZAHA

3. AISYAH AUNI BT ROSLAN

 

Terakhir dikemaskini (Selasa, 11 Februari 2014 20:23)

 

Anugerah Kecemerlangan Yayasan Teregganu

http://s27.postimg.org/4k4zw51kj/akp0902.jpg

KEPADA PELAJAR YANG MENDAPAT SEMUA A DALAM SEMUA PELAJARAN DIMINTA MENDOWNLOAD SURAT DIBAWAH DAN MELENGKAPKANYA DAN HANTAR SEGERA KE YAYASAN TERENGGANU. TERIMA KASIH

 

Surat

http://s11.postimg.org/pm6gjltjn/molumen_download_button_1.png

Borang

http://s11.postimg.org/pm6gjltjn/molumen_download_button_1.png

 

Bengkel Pemantapan Nasyid Bersama Daqmie

http://s3.postimg.org/9aiqleioz/daqmie.jpg

Pada khamis, 6 Mac 2014, Pasukan nasyid SMKADG telah bertuah kerana mendapat tunjuk ajar secara langsung daripada seorang komposer yang terkenal dalam bidang nasyid iaitu Daqmie.  Daqmie atau nama sebenarnya Azmee Abdul Manaf lebih banyak memberi tumpuan kepada kerjaya di belakang tabir sebagai seorang jurutera bunyi dan kerap terbabit dengan penerbitan album beberapa kumpulan nasyid popular selama 15 tahun. Daqmie juga pernah terlibat sebagai pengarah muzik bagi beberapa konsert Islami antaranya ialah Malam Sinar Maulidurrasul di Stadium Melawati Shah Alam (2005), Konsert Raihan di Afrika Selatan (2003), Konsert Rabbani di Brunei, Indonesia (2003) dan United Kingdom (2005). Selain itu, Daqmie juga pernah meraih beberapa anugerah pencapaiannya dalam dunia hiburan. Antaranya ialah anugerah Album Nasyid Terbaik AIM15 (album Maulana-Rabbani) dan World Music Festival 2008 di Pulang Pinang. Bengkel selama sehari ini banyak mendedahkan pelajar kepada teknik bermain instrumen muzik dan gubahan lagu. Semoga pendedahan daripada Daqmie ini dapat memberi manafaat kepada pasukan nasyid sekolah. terima kasih.

 

 

MASJLIS PENYAMPAIAN WATIKAH PENGAWAS 2014

http://s23.postimg.org/4gba2poiz/MASJLIS_PENYAMPAIAN_WATIKAH_PENGAWAS_2014.jpg

MASJLIS PENYAMPAIAN WATIKAH LANTIKAN PENGAWAS 2014. DISEMPURNAKAN OLEH INSPEKTOR MOHD HAFIZ BIN WAHAB IPD MARANG

 

http://s8.postimage.org/q7pzyl4ud/image_gallery_button.png

 

Terakhir dikemaskini (Khamis, 06 Mac 2014 01:04)

 

MESYUARAT AGUNG PIBG 2014

http://s13.postimg.org/uaz3jc9qv/OIBG14.jpg

SABTU, 22 FEBRUARI 2014 - Persatuan Ibu bapa Dan Guru SMKA Durian Guling telah mengadakan Mesyuarat Agung kali ke-19 tahun 2014 pada 22 Feb 2014 di Dewan Besar Ibnu Khaldun dari jam 9.00pg hingga 12.00 tgh. Majlis ini telah dirasmikan oleh Pegawai Pelajaran Daerah Marang, Tuan Haji Kassim bin Husin.
Pihak sekolah amat mengalu-alukan kehadiran pada ibu bapa serta waris ke mesyuarat ini bagi sama-sama mendengar pembentangan minit dan belanjawan akaun pibg bagi tahun 2013. Selain itu, mesyuarat juga akan menjalankan sesi pelantikan AJK yang baru baru tahun 2014/2015 dan seterusnya membincangkan usul-usul yang telah dibangkitkan dalam borang usul yang telah diedarkan 2 minggu yang lalu. Terima kasih kepada semua ibu bapa / waris yang telah hadir pada Mesyuarat Agung PIBG SMKADG kali ke-19 ini. Tahniah juga diucapkan kepada semua Jawatankuasa yang telah dilantik secara sebulat suara bagi mewakili para ibu bapa serta guru SMKADG.

 

http://s8.postimage.org/q7pzyl4ud/image_gallery_button.png

 

Kejohanan Merentas Desa Peringkat sekolah 2014

 

Pada khamis 30 januari telah diadakan satu kejohanan merentas desa peringkat sekolah. Semua pelajar diwajibkan mengambil bahagian. Rumah laksamana telah diumumkan menjadi johan keseluruhan. Tahniah diucapkan.

 

30 JANUARI 2014 - Telah berlangsungnya Kejohanan Merentas Desa Peringkat Sekolah. Sebelum bermulanya acara merentas desa, para peserta melakukan aktiviti regangan badan yang diketuai oleh Cikgu Kamarul b. Sidek selaku Penyelia Kejohanan. Selepas itu, semua peserta berkumpul di pintu pagar asrama untuk memulakan acara. Semua peserta dilepaskan oleh Puan Pengetua, Pn. Kamariah Ali.
Para peserta berlari sejauh 6 km meliputi sebahagian kawasan di Kampung Belukar Gorek. Trek yang digunakan adalah seperti trek yang telah ditetapkan pada tahun lepas. Trek yang landai memberi kelebihan kepada para pelari untuk berlari pantas tetapi cuaca yang panas telah memberi cabaran yang hebat kepada semua peserta.
Setiap check point diawasi oleh guru bertugas bagi memastikan pelajar menggunakan laluan yang betul. Para pemenang akan diberikan nombor dan namanya diambil untuk penyampaian hadiah. Para pegawai begitu komited terhadap tugas yang mereka jalankan.
Selepas semua peserta berjaya menamatkan larian, tiba pula masa penyampaian hadiah. Hanya 20 peserta lelaki dan perempuan yang menerima hadiah. Para pemenang mendapat pingat / medal mengikut ranking / kedudukan dan sijil penyertaan. Rumah Laksamana telah menjadi johan keseluruhan pertandingan pada kali ini.

http://s8.postimg.org/q7pzyl4ud/image_gallery_button.png

 

Terakhir dikemaskini (Isnin, 03 Februari 2014 09:52)

 

SENARAI KELAS DAN PELAJAR UNTUK TAHUN 2014

http://s23.postimg.org/ilq4xp8d7/Happy_New_Year_2014_Happy_New_Year_2014_Sms_2014.jpg

BERIKUT ADALAH SENARAI KELAS DAN PELAJAR UNTUK TAHUN 2014. KEDUDUKAN KELAS INI DIBUAT BERDASARKAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN 2013

 

2014

SENARAI PELAJAR DAN KELAS TINGKATAN 2

SENARAI PELAJAR DAN KELAS TINGKATAN 3

SENARAI PELAJAR DAN KELAS TINGKATAN 5

Terakhir dikemaskini (Selasa, 24 Disember 2013 19:47)

 
PENGETUA

http://s19.postimage.org/6d2kq3xz7/KAMARIAH_BINTI_ALIA.jpg

http://s14.postimg.org/ohe6vyl59/webbest.png

http://s11.postimage.org/ns318wnsf/smkbest.gif

http://s21.postimg.org/a3jzjuv7b/award_big.png

hosting badge 1

 

Apa Kata Anda?
ADAKAH SMKADG AKAN MENCAPAI KEJAYAAN BESAR DALAM PEPERIKSAAN PMR 2013?
 
Mutiara Kata
Pemimpin yang paling berkuasa ialah yang disegani oleh rakyatnya, manakala seorang pemimpin yang tidak baik akan menipu rakyatnya
Shout Box
Latest Message: 7 months, 3 weeks ago
  • [Cahaya Pend : assalamu'alaikum. saye berhajat untuk berpindah ke smkadg. masih boleh lagi kah?
  • [admin] : ya.. ada pengakap perempuan... ya ada perkhemahan jambori..
  • [ikha4997] : assalamualaikum,saya nak tanye..di smkadh,adekah perempuan dibenarkan untuk menyertai pasukan pengakap dan adakah pasukan pengakap smkadg menghantar peserta perepmpuan untuk menyertai perkhemahan pengakap raja?mohon dibalas segera..terima kasih
  • [Khairul Fah : saya ingin mencari jumlah guru dan staf sokongan dan murid
  • [Ida Syahrun : video dram bi tak de k? nk tengok gok
  • [shahfizzuki : keputusan sumative 1 xde ke??
  • [admin] : SMKADG Johan badminton L15 bergu
  • [admin] : SMKADG Naib johan Sepak takraw daerah L15
  • [syazwan427] : xde ke majlis penghargaan pelajar pmr 2012?
  • [syazwan427] : xde ke majlis penghargaan pelajar pmr 2012?
  • [AHMAD FUAD : fuh.....nmpak meriah jer...sambutan Maulidur Rasul yg lepas....
  • [mihana] : result tingkatan lain xde ke?
  • [Ana Suhana] : Bilekh kdudukn kls bg ting 1 akn dumumkn ?
  • [SaifulGhazi : Salam, knp result yg didownload dari web smkadg berlainan dgn SAPS ?
  • [zulfaridzua : bila kedudukan kelaas akn diumumkan
  • [zulfaridzua : bila kedudukan kelaas akn diumumkan
  • [zulfaridzua : bila kedudukan kelaas akn diumumkan
  • [admin] : kedudukan kelas akan diumumkan selepas 25hb nov
  • [admin] : «link»
  • [ummi raimi : macam mana nk download kerja sekolah cuti terancang tu?saya dah cuba tapi tak dapat.

Guests are shown between [].

Only registered users are allowed to post

Search